Pontosan mi az a táplálkozási napló?

Pontosan mi az a táplálkozási napló?

Régóta gondolkodom egy GYIK (gyakran ismételt kérdések) fülön a honlapra. Az első menüpont biztosan a táplálkozási napló vagy más néven étrendi napló lenne.

Mikor egy páciens bejelentkezik konzultációra, az egyik dolog, amit biztosan kérek, hogy küldjön el még az első megbeszélés előtt az orvosi dokumentációk mellett, az a minimum 5 napig vezetett étkezési napló.

Na de mit is jelent ez és miért fontos?

Sokan összekeverik a mintaétrenddel, amit a konzultáció után a dietetikus készít el igény esetén. Ez már a szakember által javasolt étrendet tartalmazza.

Az étrendi naplót még a tanácsadást megelőzően a kliens vezeti, arról, hogy hogyan étkezik. A táplálkozási napló átfogó képet ad már az első konzultáció előtt az étkezési szokásokról, kiinduló pont az életmódváltás elején.

Azért szükséges minimum 5 napig vezeti, mert így derül fény a jellemző, rutinszerű étkezési szokásokra, A legjobb, ha hétvége/szabadnap is szerepel benne.

Kontroll tanácsadás alkalmával az étkezési napló szintén elengedhetetlen. A napló segítségével átlátom, hogy az első/előző tanácsadás alkalmával átbeszélt étrendet mennyire sikerült elsajátítani, esetleg milyen kérdések, nehézségek merültek fel.

Nemcsak a dietetikusoknak fontos a táplálkozási napló, hanem a kliensnek is.

Egy őszintén vezetett étkezési napló segít az előre tervezésben és mi magunk is észrevehetjük benne az étrendünk kritikus pontjait.

Vezethetjük papíron, applikáció segítségével, de a dietetikus hálás lesz, számítógépen word formában küldöd el neki.

Mit tartalmazzon az étkezési napló?

  • Étkezés megnevezése és ideje
    • Pl.: 2020. 03.12. hétfő, reggeli, 08.00
  • Mit ettél?
  • Próbálj meg törekedni a pontos megnevezésre és a konyhatechnológiai jellemzőket is említsd meg! Például: ebédre húst ettem burgonyával helyett bő olajban sült hasábburgonyát ettem
  • Milyen mennyiségben etted?
    • Lehet a mennyiségeket egész pontosan vezetni: 150g natúrszelet sertéshúsból, 150g párolt basmati rizs, 100g ecetes uborkasaláta.
    • De az is megfelelő, ha azt írod: nagyobb tenyérnyi méretű natúrszelet, 4 púpozott evőkanál párolt rizs, 1 kis tálka uborkasaláta.
    • Ne számolj kalóriákat. Ez a szakember feladata. Önmagában egyébként sem informatív.
  • Mit ittál és mennyit?
    • Ne feledkezz meg a folyadékfogyasztás vezetéséről sem!
    • Jelöld az összes folyadékot, a reggeli kávét, a napközbeni vizet/üdítőket és az energiaitalokat is!
  • Mit, mikor és mennyit mozogtál?
    • Ez is fontos eleme az étkezési naplónak. Így nem csak azt látom, mennyi az energia- és tápanyag bevitel, hanem azt is, mennyit használsz fel belőle
  • Egyéb információk
    • Aktuális testsúly: minden héten 1-szer, lehetőleg ugyanazon a napon, reggel éhgyomorra mérd le magad és jegyezd fel a naplódba. Ne állj a mérlegre minden nap!
    • Testmagasság és életkor (az alapanyagcseréd kiszámításához szükséges adatok)
    • Hasznos információ lehet, ha megjelölöd az élelmiszerek márkáját, hogy pontosan milyen terméket ettél. Például ne csak annyit írj, uzsonnára 3 kekszet ettem, hanem uzsonnára 3 db Belvita kakaós kekszet ettem
    • Írd le, ha bármely étkezés után emésztőrendszeri vagy más panaszt tapasztalsz (puffadás, hasfájás, fejfájás…)
    • Ha tudod magadról, hogy érzelmi evő vagy, jelezd ezt is mondjuk egy külön színnel vagy oszlopban a naplódban (például: vacsora  után megettem egy egész tábla csokoládét  megjegyzés: stresszes napom volt a munkahelyen, le kellett valahogyan vezetnem, de most bűntudatot érzek miatta vagy: délután megettem egy csomag chipset, megjegyzés: unatkoztam, valójában nem voltam éhes.

+ Légy őszinte! Csak akkor tudok segíteni, ha a valóságot látom.  Nincs mit titkolni vagy szégyellni, hiszen azért fordultál hozzám, hogy együtt egy új életmódot alakítsunk ki Neked!

Vélemény, hozzászólás?